Kecskesajt.blog

Egy kezdő kecskesajtkészítő élményei

Utolsó kommentek

  • spotty: Imádom a sajtokat. Egy kis borral este..Nyámi. Persze nem mindegy, hogy milyen borról van szó. Érd... (2011.12.22. 14:54) Így kezdtem sajtot gyártani
  • gusztika1: @yuyudo: köszönöm a segítséget.kipróbálom.Üdv. (2010.06.25. 15:13) Gidaáradat
  • yuyudo: Szép Napot ! Sajtgyártással próbálkozom én is, kezdő kecsketartóként. Sok helyen azt olvasom, hog... (2010.06.24. 11:22) Gidaáradat
  • gusztika1: Üdvözletem minden kecske barátnak! Kérnék egy kis segítséget,kezdő kecsketartók vagyunk.Majd rögtö... (2010.06.23. 11:41) Gidaáradat
  • riszta: Én is hasonló jókat kívánok! Most regisztráltam, de bárhogy is keresem, nem találok újabb bejegyz... (2010.01.24. 21:30) BÚÉK!
  • szöszkehölgy: Ez tök olyan, mint a Állatkertben az állatsimogató. :) (2009.11.26. 13:51) Gidaáradat
  • accipiter: Nagyon aranyosak. meek meekk. (2009.09.19. 09:58) Gidaáradat
  • GourmandLizard: Nagyon édesek a kis kecsék-Gratulálok hozzájuk:) MGL (2009.02.05. 17:07) Videók
  • DAttila: @Breki77: Mondhatnám azt is, hogy változó korban voltam :-) Fókuszálnom kellett. Ha körülnézel mi ... (2009.01.23. 09:55) Parlamentáris kecskesajt
  • DAttila: @Breki77: Feltételezésem, h az oltóval van a gond. Oltó sok féle van a piacon különböző alapanyagb... (2009.01.23. 09:51) Választottunk
  • Utolsó 20

Licenc

Creative Commons Licenc
free counters

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Feedek

Perverz kecskesajt

2007.08.12. 00:53 | DAttila | 13 komment

A Kisded mai napig első számú emlékem, de azóta követtem a pártutasításokat és egy teljes adagot elk.rtam :(

Ma viszont töményen hatások alá kerültem:
gyakorlatilag az egész szombati napot a kecske és a sajt jegyében töltöttem.

Előszőr kedves fejős lányaim, akiket külön tarok a növendékektől, bíztattak több mozgásra, mint az utóbbi 5 év állami sportpropagandája. Mikor a szomszéd lucernása, mikor a számukra tiltott udvarrész japánbirse vagy éppen a fűzfasövény friss hajtásai motiváltak arra, hogy úttörőkorom rekordjait megdöntve jó kun ősök vérét szabadjára engedve gyenge kurjantások kiséretében bírjam rá kedveseimet, hogy még mielőtt a tűzhelyen hevülő sajtcsírám túlmelegedne, Ők is visszataláljanak a megszokott - és Nekik fenntartott - kerületükbe.

Azóta is történt egy,s más: pölö körmölés, a szomszéd faluból holland vendég látogatása, de a horror estére maradt!

Napközben elkészültem egy újabb KISDED csírával, mégha ez a mostani ikerszülésnek is készűl (kétpetéjű: az első cca. kétszer akkora, mint a tesója). Utána nekiálltam -VOLNA! - a reggel megkezdett frissajt projektnek, de mivel az egészséges kecskesajtos antioxidáns hatást dohánytermékekkel ellensúlyozom, rágyújtottam (Petőfivel szólva volna) egy pipára, amikor rájöttem, hogy elfogyott a cigim. Mivel este fél 10-kor a mi falunkban a tesco már bezárt, át kellet szaladnom a szomszéd falu kocsmájába >ahol ráadásul még sajtjaim nagy örömére még időznöm is kellett<. Már kezdtem belemelegedni a kocsmázás örömeibe, amikor barátom párja egy elejtett szóval ráébresztett, hogy nekem a mai napra még feladatom van!

Spuri vissza, a kedves megoltott sajtcsírát tovább kell nevelni! Nekiálltam, egy adag köményesnek annak rendje szerint. Gondoltam, hogy csinálok egy adag fokhagymásat is, ha már két hete a polcon vár egy 100 gr-os fokhagymapor csomag a felhasználásra.
Ami ezekután történt, az szabályosan hátborzongató volt!

Amikor kibontottam a fokhagymapor csomagolását és belekevertem növendék frissajt csírámba, szabályosan BELEBORZONGTAM az érzelmi tódulatba.
Nem tudom pontosan leírni, de első pillanatban fejbe vágott, rögtön utána átment fejemen Chopin Forradalmi etűdje, utána meg csak pihegtem, hogyis van ez?!
Kedves zongoraművész Édesapám (aki olyan helyen lax, hogy fokhagyma is csak fagyasztottan nő) ennek az adagnak a készítését Neked ajánlom! Ez olyan volt, amikor az ember belecsap a húrokba -bár még sajátmaga nem tudja milyen lesz a közönség reakciója - de már perverz módon élvezi milyen jó is ez! Akármit is sikerűl alkotni, maga az alkotás már több élvezetet okozott, mintha még meg is ehetném az eredményét.

Hozzáteszem, hogy a legfinnyásabb középső lányom (is) megdicsérte a köményes kecskesajtomat :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Na szóval ez a fokhagymapor valahogy más mint a többi! Ha az ihlet is megvan érdemes megpróbálni: maga a termék Fokhagymapor néven kerűl a polcokra és forgalmazóként Szilágyi József (Tolna Bajcsy ZS (sic!) 131 van megjelölve. Ha csodálkozol miért vagyok a fokhagymaportól így elájulva (nem elsődlegesen attól) próbálj sajtot ízesíteni nyers fokhagymával :-)

Ja még egy story, de ezt csak városiaknak mesélem el!
Ahogy korábban említettem elfogyott a cigim. Azt is, hogy a szomszéd falu kocsmájában kicsit sikerült elidőznöm (tudod: helyi hírek, váltsuk meg a világot, meg a szomszéd cocája  hármat fialt stb.), így vagy két órát távol töltöttem a "sajtgyáramtól", ami gyakorlatliag a saját szomszédom. Nos az érdekesség a városiaknak: a két óra alatt mindent tárva-nyitva hagytam, hiszen csak öt percre ugrottam el, viszont amikor visszatértem a sajtok, laptop, mosogatni való és minden a helyén volt, viszont egy bontatlan doboz cigi várt a konyhapulton! Még most sem tudom honnan, sajátjaim már induláskor aludtak. Lehet nyitva kellett volna hagynom megboldogult óvodáskorú Passatom ajtaját, amit a III. ker sötét éjszakája 15 perc alatt benyelt.

Fokhagymapor

Hm.

A bejegyzés trackback címe:

https://kecskesajt.blog.hu/api/trackback/id/tr93137923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fyli 2007.08.12. 11:05:18

Szerencsés találkozás ezzel a tevékenységgel,milyen mélységekig megmozgat!

cserke 2007.08.12. 16:10:48

Hm, én mindég nyers fokhagymát használok. A friss és a félkemény sajtoknál is.A szárítmányok sokat veszítenek az értékükből és ez a fokhagyma illóolajaira fokozottan igaz.

Antalovics Eszter · http://www.kecskesajtok.fw.hu 2007.08.13. 11:19:50

Kedves Attila!

Örülök, hogy segítségedre lehettem a videómmal, további sok sikert kívánok Természetesen, ha netán problémák adódnának e közös tevékenységünkkel kapcsolatban, szívesen megosztom Veled tapasztalataimat.
Egyébként én is fokhagymaport használok, szerintem a friss fokhagyma csak maximum 1 hetes sajtban működik, ha tovább érlelődhet, sajnos a fokhagyma szabályosan megromolhat a sajtban és az ugyebár a sajtnak sem tesz jót!

DAttila · kecskesajt.blog.hu 2007.08.13. 14:59:30

Eszter: köszönöm a lehetőséget, mivel földrajzilag sem vagytok túl távol tőlünk adódó alkalommal személyesen is tiszteletem tenném Nálatok.

DAttila · kecskesajt.blog.hu 2007.08.13. 15:02:15

cserke: az én tapasztalatom is az a friss növényekkel (úm.: medvehagyma és fokahgyma), hogy bizonyos tárolási időn túl káros csírák forrása lehet. A fen említtett fokhagymapor aromatartó csomaglásban van, talán azért is estem tőle hanyatt, mert annyira megtartotta eredeti íz- és illatanyagait.

cserke 2007.08.13. 18:44:02

most számolgattam: kb 130-140 db 1 kg átlagsúlyú félkemény sajtot szoktam készíteni egy évben aminek úgy egynegyed része fokhagymás - mindíg a vásárlóim döntik el, hogy milyen ízű legyen - de a 4-5 év alatt még soha nem volt gondom a nyers fokhagymával. Egyéb fűszereket én is szárítva szoktam használni. Az aromatartó csomagolás csak azt az aromát tartja meg, ami a szárítás után megmaradt, de hidd el elég sok illóanyag vész kárba. A friss sajtoknál pedíg úgy járok el, hogy az ízesítőanyag és a só is utólag kerül rá(bele).

DAttila · kecskesajt.blog.hu 2007.08.13. 22:00:26

cserke: a mennyiség tiszteletreméltó! Ami a friss fokhagymával (is) gondom (ezt írták szakkönyvek is), hogy csíratelepként működik. Vagy kezeled pl. hő- ? Az illóolajokat aláírom. Az biztos, hogy ha szárítod, akkor fontos illóanyagok is távoznak.

cserke 2007.08.14. 17:48:55

Hát nekem szakkönyveim nincsenek csak egy kevés tapasztalatom :-)
Igaz, a tisztaság nagyon fontos, és erre kínosan ügyelek is.Csak a teljesen egésszéges fokhagymát használom fel, mindíg frissen aprítva, de nem (hő)kezelem.
A tejet viszont általában hőkezelni szoktam, mert én elsősorban a tejben felszaporodó csíráktól tartok.
De a sajtkészítésnél nem a fűszer a kardinális kérdés, hanem hogy ismerd ki jól a beoltás hőmérséklete, az alvadási idő, a tejsavfok változásának összefüggéseit, az aprítás, a kimelegítés hőfokának és idejének mértékét, a préselés, a sózás technológiáját, az érlelési körülményeknek a sajtra gyakorolt hatását, és akkor már tudsz nagyjából egyenletes minőségű, különféle jellegű sajtokat előállítani.
Ha van hozzá elég kísérletező kedv, jópofa dolgokat lehet alkotni.
Nekem egy évem ment rá, mire azt mondtam: ezt már meg lehet mutatni bárkinek.
A kecsketej nagyon jó alapanyag. Mikor az első joghurtomat elkészítettem, egészen elképedtem, annyira finom volt.
Javaslom állj rá a joghurtkészítésre (is). Élettanilag kedvezőbb mint a sajt.
Na meg a kecskefeta. Szintén egy pazar dolog.

Antalovics Eszter · http://www.kecskesajtok.fw.hu 2007.08.15. 09:39:21

Attila Te merre felé laksz? Ha nem publikus, kérlek írdd meg email-ben. Szeretettel várunk Téged és kis családodat a mi kis gazdaságunkban.
Szia Cserke Te hol, illetve milyen páratartalom és hőmérséklet mellett érleled a sajtjaidat?

DAttila · kecskesajt.blog.hu 2007.08.15. 21:07:18

cserke: azt már pár hónapos pályafutásom során én is tapasztaltam, illetve jegyzetelgetem is, hogy milyen környezeti tényezők (levegő, tej oltási hője stb.) közepette alkotok és ezek milyen hatással vannak a végeredményre. Lehet, h a nagy arcom segít benne, h az eredményt megmutatom azonnal a tágabb baráti/családi körnek - kereskedelmi mennyiségtől meg messze járunk!. Egyébként én így is terveztem, h az első év gyakorlás - tanulás építjük az alapokat. A joghurt jó ötlet, egy szekszárdi kecskés barátom (Balogh István) is csinálja - ő nagyban. Csináltál már gyümölcsöset is? Az a kedvencem!

DAttila · kecskesajt.blog.hu 2007.08.15. 21:10:33

Eszter: Nagyon köszönöm a meghívást! Már mondtam a lányoknak is és lelkesek. A részletek privátban. A lakóhely: Köblény, a megye északi része. Légvonalban Dombóvár lenne tán legközelebb, bár a Komlói kistérséghez tartozunk. Ha másról nem ugrik be: Magyaregregy a Máré-várával és Kárász is itt van egy kőhajításnyira.

cserke 2007.08.18. 10:20:24

Szia Eszter! Pincém nincs, ezért kinéztem a ház legkiegyenlítettebb klímájú helyiségét, az lett az érlelő. 20-22 fokot és kb 60% páratartalmat tudok összehozni, de ehhez - főleg a páratartalom miatt -sokszor be kell segíteni egy jeges vízzel feltölthető nedveslevegős légfúvóval. Persze ez nem az ideális klíma.
Ha nincs más, a páratartalom növelésére megteszi nagyméretű nedves anyagok kiteregetése is.
Attila: én már a világ összes jughurtféleségét kipróbáltam :-)

Antalovics Eszter · http://www.kecskesajtok.fw.hu 2007.08.18. 10:28:28

Szia Cserke! Nekem van pincém, de ezt az őrült meleget már ő sem bírja. 18,5 fok van lent és 95%-os páratartalom. Ez már nem a legjobb, tapasztalatom szerint 16,5-17,5 fok között 85-92%-os páratartalom a legjobb a sajtok érleléséhez.
süti beállítások módosítása